Helstekt oxfilé!





Det kan vara så att detta är bland det absolut godaste som finns,
en riktigt bra tillagad oxfilé! Nu tror jag att de flesta redan vet hur
en fin och saftig köttbit bör tillagas, dock skadar det ju inte att dela med
sig av sina tips!

Jag börjar alltid med att finhacka de örter jag ska använda, oftast timjan.
Sedan fördelar jag örterna över en skärbräda och kryddar hela brädan med
svartpeppar och havssalt. Jag smörjer in köttet med olivoja för att sedan rulla
köttbitarna över skärbrädan, vilket gör att ört- och kryddblandningen fördelar sig jämt
över köttbiten. Nu är det dags att steka köttet. Viktigt här är att ha tålamod.
På med bästa stekpannan på spisen och på med högsta värmen. Sedan gäller det att VÄNTA!
Rör inte pannan förrän den börjar "osa" eller "ryka" av värmen. Nu är det dags att lägga i en klick
smör, och VÄNTA! Smöret ska smälta, bli gyllenbrunt och tystna. Nu kan du lägga i köttbiten.
Viktigt är att steka köttet på alla sidor, även kortsidorna. All köttsaft ska ju stanna kvar i köttbiten!
När köttet har fått fin färg tar jag av köttbiten, låt den inte ligga för länge i pannan. Den ska bara få
fin färg! När köttbiten kommer i en ungssäker form kan man se hur saftigt köttet är på köttsaften som
har hunnit tränga igenom. Helt perfekt! Nu kör jag in köttet i ungen på 50 grader i 4-6 timmar. Ju lägre temperatur du har på ugnen, ju saftigareköttbit. Lagar alltid mitt kött med termometer, att skära i köttet innan det är klart är förbjudet! Kör alltid med termometer. När köttet är klart bör det vila i folie i cirka 10 minuter. Kom ihåg att inte ta bort termometern medan köttet vilar, låt den sitta kvar tills det är dags att servera!
På detta sätt kommer du få en helt fantastisk och perfekt köttbit! <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0