Det absolut godaste jag vet är.....



Varm chevrétoast med parmaskinka och rostade pinjenötter.
Har ni inte provat detta så snälla, lova mig att ni gör det!

Du behöver för 4 portioner:
1 rulle getost
Minst 8 skivor parmaskinka
Ett färsk, gott bröd
Ruccolasallad
Pinjenötter
Flytande honung
Olivolja och Balsamvinäger

Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader.
Rosta pinjenötterna i en torr stekpanna på medelhög temperatur.
När nötterna börjar få färg så går det fort och det är lätt att de blir
brända. Rör runt eller "skaka" stekpannan ofta. När nötterna har fått
en gyllenbrun färg är de klara. Låt nötterna svalna.

Skär osten i skivor, en rulle brukar bli 8 skivor.
Det tycker jag är lagom tjocklek.
Skär brödet och lägg på en plåt med bakplåtspapper.
Ringla över olivolja över brödskivorna och lägg på osten.
In i ugnen i ca. 10-15 minuter.

Lägg ut lagomt mycket sallad på vardera tallrik och ringa
över lite balsamvinäger. När osten (som är i ugnen) har smält
något och börjar få en gyllenbrun färg är den färdig.
Var observant på att inte mackorna blir brända, vilket vissa bröd har
en förmåga att bli. Ta i så fall ut mackorna innan osten är gyllenbrun.

Lägg en varsin macka med ost (eller flera mackor) på salladsbädden,
ringla över rikligt med honung över osten, snåla inte!
Lägg två (eller helst flera) skinkskivor snyggt över osten.
Strö till sist nötterna över hela tallriken. Servera genast.

Bjuder du vännerna på detta kommer du bli
förevigt älskad, jag lovar! Lycka till!


Kommentarer
Postat av: Ida

Mums, vad sugen jag blev!

2011-01-24 @ 18:05:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0